AVOIDANCE
OF COLLISIONS
(Çarpışmadan
Kaçınma)
Uçakların da kara araçları gibi, havada ve yerde diğer
hava araçlarından sakınması gerekmektedir. Hava araçlarının birbirleriyle
çarpışmasını engelleyecek bir takım düzenlemeler vardır.
Bu düzenlemeler şu şekildedir;
HAVADA :
Proximity (Yakınlaşma) : Uçaklar birbirleriyle çarpışma
tehlikesi oluşturacak kadar birbirlerine yakın manevra yapamazlar.
Right of Way (Yol hakkı) : Yol hakkına sahip uçak
istikametini ve süratini korumaya devam eder, çarpışma tehlikesine karşı diğer
uçağı takip eder. Şu demek değildir ki “ben yol hakkına sahibim, taş gibi devam
ederim”. Eğer karşı taraf hata yaparsa gerekli manevrayı yapma sorumluluğunu
ortadan kaldırmaz. Yol benim deyipte devam ederseniz öbür tarafta bunu izah etmenizin
pek bir anlamı olmayacaktır ;)
Giving Way : Yol verme zorunluluğu olan uçak, eğer yeteri
kadar mesafesi varsa ve hava koşulları müsaade ettiği sürece diğer uçağın
altından, üstünden ya da önünden geçemez.
Approaching Head-On (Karşılıklı Yaklaşma): Eğer iki uçak
birbirlerine karşılıklı olarak yaklaşıyorlarsa (yaklaşık olarak
istikametlerinin ±10º içerisinde) her iki uçak da istikametlerini SAĞ’a
değiştirmelidirler.
Converging(Yaklaşma) : İki uçak aynı seviyede
birbirlerine herhangi bir sektörden yaklaşıyorlarsa, Hangisi diğer uçağı sağ
sektöründe görüyor ise yol vermelidir.
İstisnalar:
· *Motorlu
uçaklar zeplinlere(airship), planörlere ve balonlara yol vermeli,
· *Zeplinler
planörlere ve balonlara yol vermeli,
· *Planörler
balonlara yol vermeli,
· * Motorlu
uçaklar başka bir hava aracını çeken (towing) uçağa yol vermeli.
Overtaking(Geçme): Geçilen uçak yol hakkına sahip uçaktır
ve geçen yani sollayan uçak (tırmanırken, alçalırken ya da düz uçarken)
rotasını SAĞ istikamete değiştirmeli, her iki uçak da geçme manevrası
tamamlanıncaya kadar pozisyonunu muhafaza etmelidir. Pilotlar daima başka bir
uçak tarafından geçilme ihtimaline karşın tetikte olmalıdırlar. İstikamet
değiştirirken dışarıya bakmayı ihmal etmemelidirler.
Landing : Havad veya yerdeki bir uçak, son yaklaşmanın
son kısmında ve inişte olan diğer uçağa yol vermelidir.
Approaching to land : İniş için yaklaşan iki uçaktan (son
yaklaşmadaki veya direkt yaklaşan) daha yüksek seviyede uçan daha alçak
seviyede uçan diğer trafiğe yol vermelidir. Ancak bu durum uyanık pilotlar için
bir istismar doğurabileceği için bunun bir avantaja dönüştürülmesi
yasaklanmıştır. Ayrıca bu tür durumlarda motorlu hava taşıtları planörlere yol
vermelidirler.
Emergency Landing : Fazla söze gerek olduğunu
düşünmüyorum.Emergency durumdaki uçak önceliklidir.
Taking-off : Kalkışta olan, kalkmak üzere olan veya
kalkış ilerleyen uçak öncelikli yol hakkına sahiptir.
YERDE :
Head-On : Yerde taxi yaparken kafa kafaya gelen iki uçak
(yaklaşık olarak da olabilir) yönlerini SAĞ‘a çevirerek birbirlerinin ilerleme
istikametini temizlerler, eğer mümkün değilse durarak bulundukları pozisyonu
korurlar.
Converging : Yine havada da olduğu gibi diğerinin sağ
sektöründe kalan yol hakkına sahiptir.
Overtaking : Bu da havadaki durum ile aynı, geçilen uçak
yol hakkına sahiptir. Sollayan uçak yine diğer uçağı emniyetli bir şekilde kat
edip temizlemek zorundadır.
Stopping : ATC tarafından aksi bir talimat gelmediği
sürece uçak, ışıklı durma işaretlerine uymak zorundadır. Ancak ışıklı işaretin
ışığı sönerse taxi’ye devam edebilir.
Umarım faydalı olmuştur, herkese kazasız kırımsız uçuşlar dilerim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder